Tuesday, April 7, 2009

Pengalaman bersalin normal

alooo...

untuk menghilangkn kengantukkan aku nih.. aku nk citer sket le pasal pengalaman aku bersalin normal..


aku dh ade 2 org puteri.. sorg 4 thn n sorg lagik baru ler 2 bln stengah... yang 1st nama nya Aldinna Aisyah.... n 2nd nama nye Ainiyah Khadeeja.... yg kakak nye lu aku bersalin ceaserean (boto xnie ejaan dio.. blasah la)... so xder la sakit sgt le... cuma penjagaan lepas bersalin agak susah sket n lambat sket baiknye... Yg ke 2 nie plak dapek la aku bersalin normal.. seperti yg aku doa2 kn... so leh ler aku ade anak lebih dr 3 (erksss.. larat ke)...





anak no 2 aku nie patutnye due 12.01.2009 tp aku xbesalin2 gak... aku pun nekad le kekonon g sepital seremban pd 14.01 tuh.. aku sgt merisau la kan.. sbb takot bby termkn taik ker hapa ke.. lg plak aku ceaser for my 1st bby kan... lg la menmbhkn kerisauan aku... aku pn g la ptg tuh.. dlm kul 4 ptg... peh tue aku g la mendaftar kt labour room... misi2 kt situ sungguh xmesra alam langsung... tau la korang tu bnyk keje.. sonyum la sket.. n xyah la nk marah2 org kan.. manola kitorg nie tau procedure.. disbbkn aku ni lom nk bersalin.. misi pn interbiew le aku.. mcm2 tnyo.. apo lak salah eh kalo dio tgk je aku nye buku merah tu.. maleh aku nk jwb... tp aku jwb gak la.. ok siap... tunggu la doktor dtg lak.. doktor pn dtg... interbiew kali ke2.. tnye aku soklan yg sama... hishhhhh.... kecit je aku pandang doktor nih... sabar... peh tue siap.. tunggu lagi.. g buat... ala apa mende plak nama nye nie ha.. ala yg dengar denyutan jantung bby tuh... so aku pn kena g buat mende tuh... g ler buat.. 10 minit aku kt dlm tuh.. masa tuh kul 6 lebey ok... peh tue kasik result kt doktor.. doktor ckp result xcantek... so aku kena g la buat blk.. mana nye xcantek nye.. dh kul brape plak kan.. aku xmkn... mana lak bby tu nk gerak cergas... pulak tu anak aku yg 1st tuh dh melalak kt luar ngan ayah nye carik ibu.. dh ler anak aku tu xberapa sihat masa tuh... ok.. sambung blk psl dengar denyutan jantung tuh.. for the 2nd time pn result xcantek.. so kena plak msk kn aku air sbb aku lapa kot time tuh.. tu sbb jantung bby nye denyutan xbagus.. then msk la air dlm 1jam tunggu... lepas tue buat skali lagi dengar denyutan tuh... kali nie dh ok.. dan jam nye telah menunjukkan pukul 9 mlm tau.. anak ngan laki aku tunggu kt luar dgn xmkn... sian derang... then aku kena admitted jugak.. nk tgk perkembangan jantung bby.. so ayah n anak pn blk la.. aku tdo semlm kt sepital.. n sok nye aku kuar sbb ok kan...

aku discharge ptg... so xsmpt la nk msk mkn mlm.. kami bertiga g mkn pok tek, sayur, telor goreng + air buah.. mkn sedap... esok plak maleh nk masak lg.. lg pn lauk xder.. aku xkasik laki aku bli sbb nnt kalo aku bersalin lauk tinggal sbb aku berpantang kt kg.. laki aku pn li la mee hailam + yong too foo... mee hailam dier xsedappppp langsungggg!!!!! rasa kapur nye kuat btul... aku mkn yong taoo foo sket... xsedap gak.. tp terpaksa la mkn sbb dh xde mende lain kan...






pg 16.01.2009 jemahat.. aku solat subuh... aku rasa sakit perut.. cam rasa nk terberak.. aku beranggapan aku nk terberak n sakit perut sbb smlm mkn mee yg xsedap tuh kan... tp yg aku heran nye kekejap sakit.. kekejap sakit.. aku buat cam xtau sgt la.. turun.. buat nasi goreng for bekpest.. minum.. tp sakit gak lg.. aku tgk jam.. sakit selang 5 minit skali.. isk.. dh nk beranak ke aku nih.. aku msg kol laki aku yg keja kt pd tuh.. ckp la aku sakit tp aku xsure aku sakit salah mkn or sakit nk bersalin.. laki aku pn blk la cpt... kul 12 dh smpi umah.. tp aku xmo lg g sepital.. maleh nk mengadap misi2 or doktor yg akan marah aku sbb aku ngengade g sepital.. tahan la lg.. pkl 2 cam dh xpat tahan.. aku kol kwn aku mak kintan.. tp xangkat.. ishhh.. mana la dier nih.. aku nk tnye nih... dlm 20 minit mak kintan pun kol.. aku tnye la ngan sore yg sakit... mak kintan pn ckp "tun.. ko dh nk bersalin nih.. aku dpt dgr sakit nye.. g sepital trus".. aku pn trus kekemas brg g sepital skali lg.. tp sblm tuh aku suh laki aku singgah mcd li bubur sbb aku xamik lunch lg.. tkt xder lak tenaga aku nk push kan.. nie sume idea mak kintan tu la...

on d way ke sepital aku mkn bubur tuh.. smpi je sepital sbn laki aku turunkn aku lu.. mtk attendan tu bwk aku naik atas pki wheelchair sbb xleh jln... korang tau attendan tue jwb apa... "wheelchair xcukup la.. adik jln dpn sana ade"... ada ka ckp kt org sakit cengitu.. xper la.. aku jln la sndri bukan nye xleh pn...

smpi kt tmpt daftar tuh doktor pn nk tnya soklan lg kt aku.. mcm mana ari yg ari tuh.. peh tue dier tgk muka aku dh berkerut sakit.. baru la nk tnya dh sakit sgt ke.. aku pn anguk la.. doktor tu nk buat VE (seluk bwh) kt aku nk tgk brape bukak.. tu doktor laki.. so aku request doktor pompuan.. sbb aku malu.. doktor pompuan tu buat la VE.. dier ckp.. dh 7cm kak... ha... terkejut aku.. 7 cm... trus sume kelam kabut suh aku tukar baju n naik troli g labour room... masa nie aku dh kecut dah.. kaki dh ngigil.. camner la bersalin normal...

kt labour room doktor.. misi.. sumer dtg nk siapkan aku tuk bersalin... ade satu doktor india cantek nih ckp ngan aku.. "u still smilling even dh bukak 7cm ya" aku senyum je.. peh tu doktor tue VE lg kt aku... peh tue dier ckp.. "who told u 7cm.. only 3cm la"... ngeluh suma org.. doktor antar aku blk ward...

kt ward sakit dh kerap gak la.. peh tue ade sorg makcik melawat anak dier.. anak dier dok dpn katil aku.. dier nmpk aku sakit dier tlg aku urut2 kn belakang.. tima kasih acik... masa tu pkl 5 lebih.. pkl 6 aku dh sakit sgt rasa nk teran aje.. aku mana tau xleh teran aku terteran je.. terasa waterbag aku turun sket masa teran tuh... aku mtk laki aku panggil doktor or misi.. tp xde lak derang... xpe la aku tunggu.. masa aku tgh sakit tuh.. anak aku ada la kt sebelah.. siap zikir "subhanallah walhamdulillah.................." aku tgh sakit... xleh nk dgr bising2 nih.. aku suh laki aku senyapkan anak aku.. ibu tau dina nk kurangkan kesakitan ibu.. tp ibu xleh dgr bising.. huhuhu... jam kul 7.. laki aku dh kena halau ngan security.. xleh tunggu aku... so aku sakit sengsorg la... dlm 7.30 doktor dtg.. wat VE lg... dh 5cm... so aku naik troli blk g labour room...

kt labour room derang mskkn air.. pasangkan alat tuk dgr denyutan nadi tuh...

pause.. aku nk terkencing lu.. xtahan la.. dr td tahan... sat g smbg blk.. aku post lu entry nie ek.. takot xleh post lak kang.. sat g sambung part 2..

No comments:

Post a Comment